fbpx
5 tips voor een goede social media strategie!

Social media, een constant veranderend medium waar toch iedereen op te vinden is.
Helemaal up-to-date blijven met je social media strategie? Dan zijn deze 5 tips voor jou!

1: Onderzoek je doelgroep

Een goede basis is belangrijk. Begin dus niet zomaar met posten op sociale media, maar doe eerst onderzoek naar je doelgroep. 

Op welke doelgroepen wil ik me richten met mijn posts? 
Op welke sociale media-kanalen zijn de mensen die ik zoek te vinden? 
Wanneer zijn ze het meest online?

Dat zijn de vragen die je jezelf moet stellen. 

Over het algemeen zijn oudere doelgroepen meer actief op Facebook en LinkedIn. Die laatste wordt vooral gebruikt voor professionele doeleinden. Professionele boodschappen verspreiden is daar dus een goed idee. Jongere doelgroepen tot zo’n 30 jaar vind je dan weer veel op Instagram en TikTok.

2: Stel doelen en gebruik social media als een onderdeel van een grotere strategie

Gebruik social media niet als alleenstaand platform, maar integreer het in je volledige marketingstrategie. 

Je social media posts kunnen meerdere doelen vervullen dan enkel zichtbaarheid creëren: leid mensen naar je website, verzamel leads en stimuleer meer engagement! 

Op deze manier maak je het mogelijk om social media te gebruiken als één van meerdere touchpoints in je customer journey naar conversie. Het is naast je website en advertenties weer een manier om mensen de juiste weg te wijzen.

3: Pas je content aan per platform

Een grote fout die veel gemaakt wordt op sociale media is… exact hetzelfde posten op alle platformen.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met dezelfde boodschap posten op verschillende social media apps. Maar de regels van elke app zijn anders. 

Zo zorg je er best voor dat je geen links gebruikt in Instagram posts, want deze zijn niet klikbaar. In de plaats daarvan opteer je beter voor een LinkTree in je bio en linked stories.

Op Facebook kunnen links dan weer wel, maar daar kan je bijvoorbeeld geen carrousels maken van organische posts, enkel van advertenties. Ook werken hashtags hier veel minder goed dan op Instagram of LinkedIn.

Op die laatste, LinkedIn, post je meerdere foto’s dan weer best wél in carrouselvorm. Losse foto’s krijgen een onhandige lay-out waardoor niet de hele boodschap zichtbaar is. Maak daarom in de plaats een PDF-bestand van je foto’s. Linkedin zet ze automatisch om in een mooie swipebare post.

Dan hebben we het nog niet gehad over video’s, die op TikTok viraal kunnen gaan, maar op andere sociale media een stuk minder goed kunnen presteren. Of andersom.

Kortom: zorg dat je je post aanpast om optimaal te presteren op elk platform.

4: Mix and match: ga voor afwisseling!

Je social media posts hoeven dus niet telkens dezelfde vorm aan te nemen. Je kan verschillende soorten content uitproberen om te testen welke je doelgroepen het meeste prikkelen en de beste resultaten opleveren. 

Op Facebook doe je bijvoorbeeld een post met een link en één sterk beeld of video, op Instagram swipebare beelden en een story en op LinkedIn een swipebare PDF of een artikel.

De volgende post kan je het dan weer omwisselen en een reel posten op Instagram, één visual op LinkedIn en meerdere foto’s op Facebook. 

Allemaal met dezelfde boodschap en insteek, maar toch net iets anders.

5: Blijf regelmatig posten om altijd aanwezig te blijven

Consistentie is key als het gaat om sociale media. Niet alleen blijf je in touch met je publiek en wordt je beter onthouden, maar ook je engagement en bereik gaan vanzelf omhoog.
Door consistent te posten groeit je sociale media, en bijgevolg je online bekendheid, dus vanzelf.

Aanwezig en herkenbaar blijven is essentieel. Post daarom zeker 2 à 3 keer per week iets op je sociale media. 

Tenslotte nog een extra bonustip: meten is weten!

Na al dat onderzoeken, proberen en aanpassen vergeet je best niet de resultaten van je social media posts te bekijken. Zo kan je je strategie blijven aanpassen voor de beste resultaten!

Meer weten over de perfecte social media strategie voor jou of er samen eentje optekenen?

Andere leuke artikels

User Generated Content: wat en waarom?

User Generated Content: wat en waarom?

User generated content (UGC) is een krachtige tool geworden voor merken om dicht bij hun community te staan, vertrouwen op te bouwen en hun engagement rate te verhogen. UGC is elke vorm van content - zoals foto's, video's, reviews, testimonials, social media posts en...

Alles over de tone-of-voice van je bedrijf!

Alles over de tone-of-voice van je bedrijf!

Een sterke positionering van je bedrijf binnen de doelgroep begint met het bepalen van de juiste tone of voice. Maar wat houdt tone of voice precies in en waarom is het zo essentieel voor effectieve marketing? In deze blogpost verkennen we de definitie van tone of...