fbpx
De slechte reputatie van de online marketing-wereld.
digitale marketing-wereld

Bij elke nieuwe klant organiseren we eerst een kick-off call. Tijdens deze call worden alle voorbereidingen getroffen en worden afspraken gemaakt alvorens we een digitaal project starten. Dit is voor ons tevens het ideale moment om een nieuwe klant beter te leren kennen. Maar bij meer dan 50% van deze gesprekken krijgen we telkens hetzelfde te horen: Ik ben in het verleden in het zak gezet door een marketing-bureau.

Laat het duidelijk zijn, de online marketing-wereld heeft een zeer slechte reputatie!

En ja, dat doet mij pijn aan mijn marketing-hart!

Digitale marketing is hot!

Digitale marketing is hot. Nog nooit was het zo makkelijk om jouw doelgroep te bereiken. Vroeger gaf men veel geld uit aan advertenties in de krant, op TV of op de radio, zonder een duidelijk beeld te hebben wat dit opleverde. Bij digitale marketing kun je exact meten wat je ROI is. Verder heb je ook geen “waste”, als je het goed doet bereik je exact wie je wenst te bereiken… Jouw ideale klant of sollicitant… En zeker sinds de Coronacrisis is het belang van online marketing enkel toegenomen.

Maar laat dat er nu juist voor zorgen dat er een gigantische toestroom is van nieuwe spelers. Spelers die de “get rich quick – verhalen” van allerhande online goeroe’s geloven. Het zijn vaak die spelers die gigantische prijzen vragen en heel veel loze beloftes maken. Ik heb al bedragen gehoord van meer dan €60.000 voor een WordPress-website (gebaseerd op een template) & €4.000 beheerskosten voor het beheren van een advertentiecampagne (zonder advertentie-tegoed). Deze extreem hoge bedragen maken het uiteraard onmogelijk om een goede ROI voor te leggen. Als je wilt dat je klant, samen met jou en door jou, kan groeien dan hoor je uiteraard wat realistischer te zijn je in de kosten die je aanrekent.

Uiteraard wil ik niet de rekening maken van con-collega’s. Maar ik heb veel goede contacten in de marketing-wereld & veel van mijn collega’s zullen beamen dat je, normaal gezien, streeft naar een win-win relatie voor zowel jou als je klant.

Verwachtingen

Laat ons eerlijk zijn, de verwachtingen van de klant moeten ook goed zitten. Maar, dat is onze taak als marketeer om die verwachtingen goed te scheppen vooraleer je van start gaat. Dat is uiteraard ook de ervaring van de marketeer die spreekt. Beloof je klant niet de wereld, als je dit niet kunt waar maken…

Goede marketingbureaus bestaan nog

Toch hoop ik, met heel mijn marketing-hart, dat de reputatie van marketingbureaus in het algemeen niet te hard beschadigd wordt door die enkele cowboys die aanwezig zijn.

Laat me helemaal open en transparant zijn, ik ben, als ex-marketing manager, vaak in aanraking gekomen met marketingbureaus. Hier zaten inderdaad wel wat cowboys tussen maar goede marketingbureaus bestaan er zeker nog genoeg! En dan heb ik het niet enkel over IM Creative Marketing, er zijn tal van concullega’s die wel weten wat ze doen en die wel oprecht zijn in hun intenties.

Voor mij persoonlijk biedt de huidige marketing-sector ook wat voordelen. Ja, onze reputatie wordt vaak mee beschadigd door die cowboys op de markt. Maar tegelijkertijd kunnen we ons door die wanpraktijken van anderen ook onderscheiden in de markt. Ik krijg maandelijks wel een nieuwe klant doorverwezen door mijn bestaand cliënteel. Dat zegt al heel wat.

Groeipartner

Wij als (oprechte) marketingbureaus hebben een doel voor ogen: namelijk de visie van onze klanten waarmaken, zodat we samen met hun kunnen groeien. Ja, kwaliteit kost geld & een klant kan niet verwachten dat je hun een gigantisch rendement levert voor €200 per maand, maar tegelijkertijd kun je het ook niet maken om hun groei te hypothekeren door veel te hoge bedragen aan te rekenen zodat ze nooit een goed rendement zullen zien. Daarom wil ik persoonlijk, met mijn marketingbureau, laten zien dat wij een echte groei-partner kunnen zijn voor onze klanten.

Put your money where your mouth is…

Sterker nog, als wij marketingbureaus echt zo goed zijn (zoals velen van ons beweren) dan kunnen we toch wel een garantie bieden aan onze klanten?! Daarom hebben wij, bij IM Creative Marketing, ons voorgenomen om onze klanten hun resultaten te garanderen! Geen leads of geen sollicitanten (afhankelijk van het doel van de specifieke campagne), dan krijgt de klant zijn geld terug! Geen jaarcontracten, stilzwijgend verlengende contracten of andere kleine lettertjes… Gewoon eerlijk een resultaat-garantie, zonder extreem hoge prijzen en loze beloftes!

Andere leuke artikels

Wat hebben we geleerd van onze nieuwste klanten?

Wat hebben we geleerd van onze nieuwste klanten?

De laatste maand was weer een heftige maand. Er zijn ondertussen weer 3 klanten bij gekomen waar we online advertenties voor beheren en alles daarrond. Toevallig zijn dit 3 klanten uit de e-commerce wereld. Aangezien zij uitsluitend online verkopen, zetten zij extreem...

Hoe IMMO-wereld het overkoopbare verkocht krijgt!

Hoe IMMO-wereld het overkoopbare verkocht krijgt!

IMMO-Wereld gaat juist dat stapje verder dan andere immo-kantoren. Ze hebben onlangs weer een prachtige verwezenlijking gedaan. Zo hebben zij, samen met enkele andere makelaars de opdracht gekregen om het voormalig Radio 2 gebouw op de Kinepolis-site te Hasselt te...