Het is weer de leukste periode voor jong en oud. Sinterklaas is er weer! Niet enkel de kinderen krijgen wat leuks, want de Sint heeft dit jaar ook SEO tips. SEO (Search Engine Optimization) is er om je website te verbeteren. Het doel is om een hogere positie te krijgen in de zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op Google, des te meer bezoekers je hebt en verkoopt.In deze blog leggen wij je uit hoe jij je SEO kan optimaliseren.
Maar hoe verbeter je je SEO?
Keywords

Keywords zijn de belangrijke woorden in een tekst. Aan de hand van deze keywords kan je de boodschap van de tekst afleiden. Bij het bepalen van goede zoekwoorden is het belangrijk dat deze relevant zijn. Uiteraard moet je deze natuurlijk gebruiken. Het overtollig gebruik van zoekwoorden kan leiden tot Spam!
Tools

Tools helpen je verder om je prestaties te verbeteren en te meten. Voor het vinden van de juiste keywords kan je ook gebruik maken van Tools. Er zijn tal van Tools die je helpen om de juiste zoekwoorden te vinden en je overspoelen met informatie.
Google Analytics: Deze tool geeft je geweldig veel informatie. Zo laat het je zien vanuit welke kanalen je bezoekers komen, hoelang ze op je website blijven…
Google Search Console: Deze onmisbare tool geeft je tal van inzichten op je website. Bv. Op welke pagina’s je website in de google index staat, op welke zoekwoorden je pagina wordt gevonden… Zo kan je dus zien of jouw activiteiten leiden tot betere prestaties.
Ubersuggest: Is een gratis SEO tool
die je helpt met de juiste zoekwoorden te vinden. Buiten het vinden van
de zoekwoorden, geeft deze tool je behoorlijk wat waardevolle informatie
die jouw website kan verbeteren.
Rankmath: Als jij gebruik maakt van WordPress, dan is deze plugin wel iets voor jou. Deze tool helpt WordPress websites beter vindbaar te maken.
Plaats
Het is van groot belang om de juiste zoekwoord op de juiste plaats te gebruiken.
- Pagina URL
- Titel
- Meta description tag
- Image alt tekst
- Koppen
- Content
Content

Om je SEO te optimaliseren moet je je zoekwoorden een paar keer herhalen op de pagina. Zo kan je ze een paar keer gebruiken in de opening, body en slotparagraaf.
Door je keywords te gebruik in de heading (H1 niveau) zullen ze meer opvallen.
Zorg dat je content relevant is. De term evergreen beschrijft die tekst die voor een langere periode relevant blijft. Dit voor maanden of zelfs jaren. Zorg ervoor dat je altijd up-to-date blijft en aanpast wanneer nodig.
Gebruik je keywords niet overtollig! Focus je op het natuurlijk schrijven en voorkom het spammen.
Meta data & ALT tags
De meta data bestaat uit de title-tag en de meta description. De title-tag is een HTLM element dat de titel van de webpagina aangeeft. Deze worden weergegeven in zoekresultaten van zoekmachines. De juiste lengte voor een title tag is 60 tekens.
De Meta description is een korte unieke samenvatting over de inhoud van de pagina. Deze moet aantrekkelijk genoeg zijn voor bezoekers om erop te klikken.
Final word
Gebruik deze handige info om je bovenaan de zoekmachines te zetten. Vergeet niet dat je altijd up-to-date moet blijven, want het verandert voortdurend.
Maak zeker en vast gebruik van de bovenstaande Tools om je SEO te optimaliseren.